
2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

i

Elections Media Monitoring Report

Watching the 
Watchdog

2015



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

ii

Watching the Watchdog: 

2015 
Elections Media 

Monitoring Report

Media Council of Tanzania

March 2016

With generous support from



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

iii

Watching the Watchdog: 

2015 
Elections Media Monitoring Report

© Media Council of Tanzania, 2016

Media Council of Tanzania
P.O.Box 10160
Dar es Salaam

ISBN 978-9987-710-60-7



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

iv

CONTENTS
Executive Summary	 1

Chapter One: The Project	 5

1.1	 Rationale of the Project	 5

1.2	 Scope of the Project	 6

1.3	 Specific Objectives of the Project	 7

1.4	 Methodology	 7

Chapter Two: Elections Coverage by Print Media	 10

2.1	 Introduction 	 10

2.2	 Newspaper monitoring and reports 	 10

2.3	 Summary of findings	 11

2.4	 Analysis of reportage in print media	 12

Chapter Three: Electronic Media Coverage	 25

3.1	 Election agenda-setting 	 25

3.2	 Summary of findings	 25

3.3	 Professionalism	 26

3.4	 Challenge in Electronic Media	 31

3.5	 Crowd-sourcing	 32

3.6	 Vox pop coverage	 32

3.7	 Hate speech and spin	 33

3.8	 Gender	 33

3.9	 Voters’ Education	 34

3.10	 Polarization	 35

3.11	 Extreme Polarisation in Zanzibar	 35

Chapter Four: Assault on Press Freedom	 37

4.1	 Introduction	 37

4.2	 Media houses under attack	 37

4.3	 Journalists under attack	 39

Chapter Five: Achievements, Challenges and Recommendations	 41

5.1	 Achievements 	 41

5.2	 Challenges	 43

5.3	 Recommendations	 43



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

v



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

1

Executive Summary

The Media Council of Tanzania (MCT) undertook the 2015 Elections Media Monitoring 
Project from September 2015 to February 2016. It was made possible by a generous grant 
from UK’s Department for International Development (DFID) for which the Council is 
very grateful. Initially, the Project was to wind up in December 2015, but was extended for 
two more months after the Zanzibar Electoral Commission (ZEC) chairman annulled the 
Zanzibar elections held on October 25, 2015. The aim of the extension was to see how the 
media would cover this annulment and its resultant tensions and political wrangling on 
the Isles. The Project however did not continue to cover the actual rerun of the Zanzibar 
elections.

The aim of the Project was to conduct continuous monitoring of a sample of media outlets 
representative of the national media and bring out a fair picture of how media covered the 
elections. Ethical conduct and professionalism in terms of multiple sourcing, treatment 
of hate speech, presentation of diversity of perspectives, balance, truth and fairness as 
well as impartiality would be monitored. Special emphasis would be put on coverage of 
women as voters and candidates in the 2015 General Election as well as media treatment 
of development issues highlighted by parties and their candidates.

Thirteen daily newspapers were sampled, together with 16 weeklies, including weekend 
editions. These included the only daily published in Zanzibar. Eight local radio stations 
and seven local TV stations were monitored, including the Zanzibar state broadcaster. The 
media outlets were selected for their reach, but also consideration for Zanzibar coverage.

With the shift of the focus to Zanzibar beginning New Year, four international broadcasters, 
were added. This is because it became apparent that with the tight state control of Zanzibar 
media, Zanzibaris would most likely depend more and more on international broadcasters 
for independent news coverage of the situation.

The Project was able to determine the following important issues in the print media:

a)	 Reportage of election issues was very high taking a big chunk of news stories, 
opinion pieces, features and photographs and cartoons.

b)	 The CCM Presidential candidate and running mate and other candidates 
for Parliament and councillors received more coverage than those of the 
opposition parties.

c)	 The embedding of journalists in campaign teams of presidential candidates 
caused serious ethical lapses.



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

2

d)	 There was a polarization of the media between those supporting the opposition 
and those supporting the ruling party.

e)	 Professional requirements such as objectivity, balancing stories, multiple 
sourcing of stories and providing various perspectives of an issue, were 
frequently disregarded, especially at the beginning of the campaign.

f)	  In most monitored newspapers there was little attempt to publish voices 
of marginalised groups in the community such as women and youth even 
though their participation as voters and as seekers of elective posts in the 2015 
elections was unprecedented. 

g)	 Coverage of gender issues in regard to analysis of political space for men and 
women such as the challenges facing women candidates was limited and at 
times the victory of women in some constituencies where they toppled male 
political heavy weights came as a surprise to the media. 

h)	 Voters’ education in general was inadequate in print media considering the 
fact that there were a large number of newly registered voters.

Regarding broadcast media, the 2015 Elections Media Monitoring Project made the 
following major observations:

a)	 Electronic media devoted ample air time to voter education, electioneering 
and after polls events, playing a crucial role in ensuring high voter turnout 
and peaceful elections.

b)	 The CCM Presidential candidate and running mate and other candidates 
for Parliament and councillors received more coverage than those of the 
opposition parties.

c)	 The state run broadcasters both on Mainland and Zanzibar were heavily biased 
in favour of the ruling party.

d)	 Zanzibar state broadcaster systematically blacked out the main opposition 
party on the Isles, CUF. 

e)	 Except for Star TV and RFA of the Sahara Media Group, private electronic 
media outlets were generally impartial.

f)	 Electronic media steered clear of hate speech and spin during election 
campaigns, on the polling day and through to post election period.

g)	 Generally no station could be said to have exhibited a clear and consistent 
editorial policy on gender matters.

h)	 The embedding of journalists in campaign teams of presidential candidates led 
to the embedded reporters’ dispatches sounding more like PR communiqués 
rather than independent and objective reporting.

Some notable achievements were attained by the Project. The Project enabled editors and 
reporters to get prompt, objective feedback on their work. The evidence based feedback 
was important as it enabled them to critically look at their work and make necessary 
improvements. Civil society organizations, independent observers and interested foreign 
missions also had an opportunity of following up media performance during the crucial 
period.

The following achievements were noted:

a.	 Some media outlets improved on their sourcing, moving from predominantly 



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

3

single source reporting to multiple sources. Others improved on the aspect of 
multiplicity of perspectives in their stories.

b.	 Media houses used the reports for internal capacity building. Examples are 
Mwananchi Communications Ltd. and The Guardian Ltd, two of the major 
media houses in the country. 

c.	 Newspapers improved on coverage in terms of impartiality.

d.	 Many media outlets increasingly improved on the aspect of providing equitable 
space and airtime for the competing political parties, including the smaller 
parties. 

e.	 The usefulness of the Project was also underlined by the fact that some media 
outlets that were left out of the sample kept asking to be included because they 
saw this as a unique chance of having their work assessed by an independent 
agent and getting objective feedback. 

f.	 Feedback from stakeholders indicated that they found the reports very useful 
and that they could be used as a secondary source of information in the 
academia. 

g.	 Independent assessment by media professionals also indicated appreciation 
for the work of the Project. 

h.	 Internally within the Council, the training that went with the project further 
built the capacity of the media monitors. 

The following recommendations are made from the experience of monitoring the 2015 
General Election which was the most competitive since the return to multi-party political 
dispensation in Tanzania.

a.	 Preliminary stakeholders’ engagement
Since elections media monitoring is a huge multi-stakeholder activity, the 
building of rapport is an important Project’s preparatory work. 

Knowing beforehand the ideas and expectations of key election players about 
media conduct would shape monitoring activity planning and organisation 
and the design of tools for content capture and eventual analysis. 

b.	 Monitoring the nomination process
2015 experience has shown that the internal party nomination process is very 
important and can have considerable impact on the conduct and results of the 
elections. It would be prudent to monitor how media captured and reported 
this stage of the democratic process.

c.	 Comprehensive training
As every general election comes with its distinctive features and challenges, 
so does media coverage and its monitoring. All actors involved in the Project 
implementation should be equipped, in time, with the relevant skills and 
competencies for delivering the Project’s outcomes. This goal can be achieved 
if the Project’s design and funding disbursement are realized, say, a month 
before commencement of actual monitoring activity.



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

4

d.	 Monitoring feedback encounters
Despite the use of newsletters and online platforms for sharing with stakeholders 
the periodic monitoring results, scheduled feedback encounters with some key 
players is important. Future Project’s design should consider hosting joint 
periodic debates and consultations guided by the monitoring results with 
important stakeholders such as editors, media owners, journalists’ professional 
associations, government regulatory authorities, election management bodies, 
police force, political parties, and the Registrar of Political Parties.



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

5

Chapter One: The Project

1.1 	 Rationale of the Project
The Constitution of the United Republic of Tanzania Article 3 provides, among other 
things, that the United Republic is a democratic state which adheres to multi-party 
democracy.

Elections in Tanzania are held after every five years. 2015 was a General Election year 
and Tanzanians fulfilled their democratic obligation and right by electing the president, 
members of Parliament as well as councillors.

Media plays a critical role in the proper functioning of a democracy.  Its watchdog function 
during election times is manifested by its scrutiny and discussion of the competence, 
successes and failures of candidates, governments, party policies  and manifestos, the 
efficiency of   electoral management bodies and  equally important, by the post election 
follow-up coverage. The media can inform the public on how effectively they have 
performed during elections and help them to hold to account those elected to positions 
of power. 

Hence, the media are essential to democracy, and a free, fair and credible electoral 
process is impossible in modern times without the media. A free and fair election is not 
only about the freedom to vote and the knowledge of how to cast a vote, but also about 
a participatory process where voters are engaged in public debate and have adequate 
information about parties, policies, candidates and the election process itself in order to 
make informed choices. 

Furthermore, media acts as a crucial watchdog to democratic elections, safeguarding the 
transparency of the process. Indeed, a democratic election with no media freedom, or 
stifled media freedom, would be a contradiction in terms.

Specifically the media have essential roles in enabling full and free public participation 
in elections. These include:

a.	 Educating voters on how to exercise their democratic rights;

b.	 Reporting on the development of an election campaign;

c.	 Providing a platform for the political parties and candidates to communicate 
their message to the electorate;

d.	 Articulating the national election agenda;



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

6

e.	 Providing a platform for the public to communicate their concerns, opinions, 
and needs, to the parties/candidates, the National Electoral Commission, the 
government, and to other voters, and to interact on these issues;

f.	 Allowing the parties and candidates to debate with each other;

g.	 Reporting electoral processes and results and monitoring vote counting;

h.	 Scrutinizing the electoral process itself, including electoral management, in 
order to evaluate the process’s fairness, efficiency, and probity;

i.	 Providing information that as far as possible avoids inflammatory language, 
to help prevent election-related violence.

Hence, the aim of this Project by the Media Council of Tanzania (MCT) was to conduct 
continuous monitoring of a sample of media outlets to gauge their adherence to 
professionalism and ethical conduct during the electoral process. Special emphasis would 
be put on coverage of women as voters and candidates in the 2015 General Election as well 
as media treatment of hate speech, human rights and development issues highlighted 
by parties and their candidates as well as any other crucial agenda that would shape the 
2015 electoral politics in Tanzania. 

Feedback to editors would be undertaken through email exchanges as a way of effecting 
rapid response to detected ethical and professional challenges. Periodic reports would be 
shared electronically and via Council website. Monthly English and Kiswahili publications 
highlighting how media was covering the electoral process would also be published.

1.2 Scope of the Project
The 2015 Elections Media Monitoring Project was intended to monitor selected electronic 
and print media outlets that would be representative of the national media and bring out 
a fair picture of how media covered the elections. Two industry endorsed instruments 
would be used: the Code of Conduct for Media Professionals as well as the Media 
Guidelines for Elections Reporting. Professionalism in terms of multiple sourcing, 
treatment of hate speech, presentation of diversity of perspectives, balance, truth and 
fairness as well as impartiality would be monitored.

The Project’s scope also inevitably included monitoring how ethical media was and 
whether there were any improvements as MCT shared its periodic reports and as the 
process progressed towards poll day and beyond.

All in all, the Project monitored thirteen daily newspapers together with sixteen weeklies 
which included weekend editions. These included the only daily published in Zanzibar. 
Eight local radio stations and seven local TV stations were monitored, including the 
Zanzibar state broadcaster. The media outlets were selected for their reach, but also 
consideration for Zanzibar based media and coverage generally. No community and 
district media outlets were monitored.

Beginning January 2016, focus was shifted to Zanzibar following the controversial 
nullification of the October 25 elections by the Zanzibar Electoral Commission Chairman. 
Monitoring of post election coverage of Mainland continued as well, mainly documenting 
how media reported the election petitions filed in courts of law as well as the Dar es 
Salaam mayoral elections.

With the shift of the focus to Zanzibar beginning New Year, four international broadcasters, 
were added. These were Deutsche Welle (DW), Voice of America (VoA), Radio France 
International (RFI) and BBC Radio and TV. This is because it became apparent that 
with the tight state control of Zanzibar national media, Zanzibaris would most likely 



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

7

depend more and more on international broadcasters for independent news coverage of 
the situation.

Two weekly papers, Mawio and MwanaHalisi, seen to have a wide audience in Zanzibar 
were also added, as well as the regional The East African newspaper, after its ban was 
lifted.

However, the Project encountered and unexpected challenge when fake newspapers started 
appearing online. The fakes were not, of course, within the scope of the Project. Neither had 
the Project designers foreseen such a turn of events. Yet soon after the monitoring began, 
hacks and computer savvy political party operatives started designing and producing fake 
newspapers and disseminating them electronically. The fakes, complete with mastheads, 
carried very damaging stories on opposition candidates. While the mandate of the project 
was to monitor the genuine newspapers, this posed a dilemma because these fakes 
were posted on hacked websites, distributed online and read by a lot of unsuspecting 
Tanzanians. The question was, how should the Project deal with “newspapers which were 
not the real newspapers”? At the end, the Project decided to expose the fakes through its 
newsletters, Election Monitor and Darubini.

1.3	 Specific Objectives of the Project
1.3.1	 To achieve high level of professionalism and ethical conduct in election reporting 

as guided by the Code of Ethics for Media Professionals and the Code of Conduct 
for Election Reporting;

1.3.2	 To help create an electorate that is fully and accurately informed 	 about the 
electoral issues and candidates, so that it can make 	 informed choices;

1.3.3	 To provide constant feedback to the media on their professional 	 and ethical  
performance so that they are able to continuously 	 improve their reportage 
until and after announcement of results;

1.3.4	 To achieve increased participation in the political and electoral 	 p r o c e s s , 
because of the quality of information being disseminated to  the electorate  through 
the media;

1.3.5	 To achieve increased participation  by women in the political process by ensuring 
that the media monitoring  process  focuses adequately  on election issues of 
concern to women.

1.4 Methodology

1.4.1 Sampling of media outlets:
A sample of media outlets was chosen for monitoring. The sampling took into consideration 
national coverage for both print and electronic media as well as frequency for print, 
ensuring that there were both daily and weeklies. It also ensured inclusion of political 
party-owned media outlets, government owned outlets as well as privately owned media. 
The sample also considered the language medium, ensuring representation of both 
Kiswahili and English media. There was also consideration for Zanzibar-based media.

The following print media outlets were covered for the entire period of the Project: Zanzibar 
Leo, Daily News, Sunday News, The Guardian, The Guardian on Sunday, The Citizen, Sunday 
Citizen, Habari Leo, Habari Leo Jumapili, Nipashe, Nipashe Jumapili, Mwananchi, Mwananchi 
Jumapili, Uhuru, Mzalendo, Tanzania Daima, and Tanzania Daima Jumapili.



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

8

Others were Mtanzania, Mtanzania Jumapili, Raia Mwema, Raia Tanzania, Majira, Majira 
Jumapili, Jambo Leo and Jambo Leo Jumapili.

Four newspapers were added when the Project was extended for two months after the 
nullification of the Zanzibar elections. These were: the weeklies MwanaHalisi and Mawio 
which have a wide readership in Zanzibar, as well as Jamhuri and The East African whose 
ban had been lifted by the government. Mawio was deregistered during the period due to 
its aggressive coverage of Zanzibar election crisis which the government was not happy 
with.

Electronic media outlets covered during the entire Project period were: Star TV, TBC Taifa, 
ITV, TBC 1, Radio One, Radio Free Africa, Clouds FM and Clouds TV.

Others were: ZBC TV, ZBC Radio, Zenj FM, Hits FM, and Channel 10. Azam TV was added 
later while foreign broadcasters were included in January 2016 following the extension 
of the Project for two months to further monitor how media was covering the aftermath 
of the Zanzibar election nullification.

The foreign broadcasters were the Kiswahili channels of Voice of America (VoA), Deutsche 
Welle (DW), BBC Radio, BBC TV and Radio France International (RFI).

1.4.2 Engaging media intelligence company
A media intelligence company, Push Observer, was engaged to assist capture reported 
election content for both print and electronic media. Limited copies of monitored 
newspapers were also availed to monitors, as well as TV and radio sets for follow up, 
quality assurance as well as ensuring value for money for the procured services.  

Push Observer would capture print media content and cuttings on election news would 
be scanned and delivered through a dedicated online platform.

Electronic content (TV and radio) was captured from broadcast newscasts and delivered 
online to MCT’s monitor-cum-analysts who would in turn play back the content and 
analyse it accordingly. A dedicated database was also provided to help analyse statistical 
information for proper interpretation.

Print media capture by Push Observer was restricted to September – December 2015 
monitoring activities. During the extended period to February 2016 to monitor reportage 
of the Zanzibar election crisis, the capture of print media content was done manually by 
the monitors. Push Observer delivered electronic media content only.

1.4.3 Monitor-cum-analysts: 
The role of the monitors was to critically analyse and report on the quality of election 
reportage; whether it was impartial, professionally presented and to what extent electoral 
issues were exposed to the public to help it make national poll decisions.

During the extended monitoring period focusing on Zanzibar, the issue of reportage on 
resolving the election crisis was also monitored.

1.4.4 Project coordination and periodic reports: 
The Project manager was responsible for overall coordination and management of 
the Project, assisted by project coordinators. The coordinators were tasked to oversee 
monitoring processes consistent with the agreed procedures and standards and to reshape 
monitoring reports through comprehensive editing. A total of fifteen periodic reports were 
written and disseminated during the period of the Project.



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

9

1.4.5 Election Monitor and Darubini: 
The coordinators were also in charge of production and distribution of the two Project 
newsletters, Election Monitor and Darubini. The newsletters captured the highlights of the 
reports and presented them in a reader friendly journalistic fashion. Six editions each were 
published and distributed from September 2015 to February 2016.

They were important because they were intended to reach the lay audience in a more 
accessible journalistic language, rather than the language of reports. They would 
provide the highlights and salient features of the monitoring reports. The Council 
started to publish the newsletters and distributed them to diplomatic corps, newsrooms, 
press clubs, electoral management bodies, and political parties.    

Other targeted recipients were human right organisations and other civil society 
organisations.

Why were the newsletters Election Monitor and 
Darubini ya Uchaguzi important?

1.4.6 Final Report: 
This final report of the Project concludes the Project and will be shared with stakeholders 
throughout the country. 

The 2015 Elections Media Monitoring Project was made possible by a generous grant 
from UK’s Department for International Development (DFID) for which the Council is 
very grateful. 



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

10

Chapter Two: Elections Coverage by 
Print Media

2.1	 Introduction 
The print media in Tanzania is quite vibrant and diverse ranging from mainstream 
newspapers covering news and events to specialised publications on sports, religion 
and entertainment. Currently, Push Observer, a media intelligence company contracted 
by MCT during the Project monitors some 77 daily, weekly, bi weekly and monthly 
publications. 

Under the project, a total of 13 daily newspapers and 16 weeklies including Sunday 
editions of dailies were monitored. These included state owned newspapers as well as 
privately owned ones. 

Newspapers thus formed the bulk of monitored media outlets in the 2015 Elections Media 
Monitoring Project. During the election period particularly during the campaign period 
and even after the polls, reportage of election issues was very high, taking a big chunk of 
news stories, opinion pieces, features, as well as photographs and cartoons. 

It is thus not surprising that newspapers also featured highly in the amount of stories 
generated. Between September 2015 and end of January 2016, a total of 36,818 election 
stories were covered in the monitored media out of which 25, 161 were stories printed in 
newspapers making up 68% of the total media coverage.

2.2	 Newspaper monitoring and reports 
MCT commissioned Push Observer, a media intelligence firm that monitors local TV 
channels, radio stations, print and online sources to monitor and provide clippings on a 
daily basis based on agreed key words. This was up to the end of December 2015, after 
which print monitoring was done internally. The clippings were then analyzed by MCT 
monitor-cum-analysts based on agreed criteria and a report written on a daily basis. The 
analyzed data was then used to write weekly reports which were shared with editors, 
journalists and other interested stakeholders such as the National Electoral Commission 
and the Zanzibar Electoral Commission. The reports were also shared with local and 
international observer teams to give them a better understanding of media reportage. 
The Council was invited by the SADC Observer mission to give them a briefing on media 
reportage of the elections but also the state of the media in general.



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

11

To the editors, the reports provided feedback on their performance and during the project 
period, the print media reported on the reports especially when they were favourable to 
them. However, there were times when editors sought clarity on issues especially when 
criticized in the reports. 

Fig No. 1: Coverage of Election Related stories in monitored media

2.3	 Summary of findings
The Project was able to determine the following important issues in the print media:

a)	 Reportage of election issues was very high taking a big chunk of news stories, 
opinion pieces, features and photographs and cartoons.

b)	 The CCM Presidential candidate and running mate and other candidates 
for Parliament and councillors received more coverage than those of the 
opposition parties.

c)	 The embedding of journalists in campaign teams of presidential candidates 
caused serious ethical lapses.

d)	 There was a polarization of the media between those supporting the opposition 
and those supporting the ruling party.

e)	 Professional requirements such as objectivity, balancing stories, multiple 
sourcing of stories and providing various perspectives of an issue, were 
frequently disregarded, especially at the beginning of the campaign.

f)	  In most monitored newspapers there was little attempt to publish voices 
of marginalised groups in the community such as women and youth even 
though their participation as voters and as seekers of elective posts in the 2015 
elections was unprecedented. 

g)	 Coverage of gender issues in regard to analysis of political space for men and 
women such as the challenges facing women candidates was limited and at 
times the victory of women in some constituencies where they toppled male 
political heavy weights came as a surprise to the media. 



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

12

h)	 Voters’ education in general was inadequate in print media considering the 
fact that there were a large number of newly registered voters.

2.4	 Analysis of reportage in print media

2.4.1 Professionalism and ethical conduct
One of the trends seen from the monitoring exercise was the large number of single 
sourced, unbalanced stories, lacking different perspectives. From the first to the last 
monitoring report, the single source syndrome was noted but even when attempts were 
made at multiple sourcing, many a time there was no diversity of voices or opinions. It 
was the same voices, of the same political party or its sympathizers emphasizing on a 
campaign issue. 

This was especially so at the beginning of the monitoring but there was noticeable change 
and improvement as the media monitoring reports continued to point out this anomaly. 
By polling day and post election coverage, most newspapers had reversed the trend to 
differing degrees. 

In its very first report, noting that anomaly, the monitoring report recommended to the 
media:

“The media should go to its roots of being a watch dog, responsible and accountable to the audience 
and the larger public because what was exhibited by some media sections during the period under 
review need to be reversed.  Those media outlets with exemplary professional performance are 
encouraged to maintain the grip”.  

A typical observation was such as: ....”of the 89 election stories that were published by Tanzania 
Daima newspaper, 65 were   based on single sources (73%)” in the Monitoring Report for 
September 11 – 17 2015. Or, as in the Report for September 25 – October 1, 2015: 35 stories 
published by Mtanzania newspaper, equivalent to 81%, were supported by single sources, only six 
6 stories (14%) had multiple sources and only 2 stories (5%) had diverse perspectives expressed 
by multiple voices.

MCT insists that that stories have to be balanced and get as much as possible “all the sides 
of the story” to ensure fairness and objectivity. Unbalanced stories can become dangerous 
as seen in stories published by Raia Tanzania and Uhuru newspapers in mid-September 
2015. Tanzania Daima on September 11, 2015 had a story headlined Kikosi cha vurugu 
Oktoba 25 mafunzoni (Squad for unleashing chaos under training ahead of October 25) 
while Uhuru newspaper on its part  published similar content on September 14, 2015 
under the headline Chadema waingiza msituni vijana 3,000 (Chadema recruits 3,000 for 
training in the bush).

The two articles alleged that the opposition party Chadema had sent 3,000 youths for 
training for the purpose of causing chaos during the elections. The stories failed to provide 
solid facts to substantiate such sensitive allegations touching on national security. While 
Raia Tanzania newspaper quoted an anonymous source, Uhuru alleged to have quoted 
unnamed sources which had recently defected to Chadema from CCM.

Such sensitive allegations require to be subjected to rigorous scrutiny with high level 
sources in Chadema and the state security and sources around places where training 
allegedly took place. The story should not have been published without passing the 
investigative score cards. The story had all the elements of a fabricated piece of alarmist 
propaganda.

Bias was also noted in newspaper coverage of election stories and this was because most 
of them had taken undeclared stands to support particular candidates or parties.  



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

13

The monitoring team saw that there were newspapers that openly supported the opposition 
and those that supported the ruling party. This was done in a very clear way leaving little 
doubt that a certain newspaper was in support of a certain party through the slant of 
stories, the amount of space given and also in the tonality of the news items. The bias was 
not confined to the opinion pages but permeated into the news pages at times passing 
opinion as fact.

This of course was in violation of both the Code of Conduct for Media Professionals and 
the Media Guidelines for Elections Reporting, both endorsed by the industry in Tanzania, 
which insist on adhering to professional and ethical conduct and avoidance of bias.   

The Media Guidelines for Elections Reporting in Item 2 on Accuracy and Fairness states 
that:

“Journalists must ensure that their election reports are accurate, and must at all times strive for 
fair, impartial and balanced coverage, achieved by allocating reasonable space and airtime to all 
sides of an issue.”

	 Item 4 on Separation of fact and opinion:

	 In all media, there must be a clear separation between fact and comment. 

	 No matter what editorial position a publication or broadcasting station takes, ac-
curate reporting of the facts is the journalist’s priority.  

Absalom Kibanda  - Group Managing Editor of  New 
Habari (2006) Ltd. which publishes Mtanzania, Rai, Dimba, 
and The African:

“The monitoring reports have challenged us 
to perform better. They have been reminder 
calls for change and improvement. The 
reports were inspirational for producing 
good and balanced coverage with multiple 
sources.”

On claims that the newspapers Mtanzania, 
Rai and the African under his leadership 
were pro opposition, Kibanda says the 
papers were pro- change and supported 
even candidates within the ruling party 
CCM who were advocating for change. 
“We were not biased”, he insists, “but pro-
change”.

Newspapers like Nipashe, Mtanzania and Tanzania Daima openly took a pro opposition 
stance and proceeded to provide positive coverage to Chadema and the Ukawa coalition 
while a number of newspapers like Uhuru which is CCM owned, Raia Tanzania, Jambo Leo 
and the government owned newspapers i.e. the Daily News, Habari Leo and Zanzibar Leo 
proceeded to be anti opposition and pro CCM. 

However, there were occasions that even those newspapers exhibited excellent 
professionalism and ethical conduct. For example, there was noticeable change in the 



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

14

coverage of election issues in Nipashe and Mtanzania as the campaigns progressed towards 
Election Day. Post elections coverage by these papers was quite sober especially in 
reporting poll results.

Another example is Habari Leo which in the week of November 6 - 12, 2015 published a 
total of 80 stories including 48 hard post election news stories and 11 feature articles. Of 
these, 42 items were based on multiple sources (53%) while 26 (32%) carried single sources 
and the remaining 12 (15%) represented sources with diverse perspectives. 

For instance, Habari Leo of November 11, 2015 published a front page story with the 
following headline: ‘Kasi ya Magufuli yavutia wengi’ (Magufuli’s  pace impresses many). 
This story had ten sources, including voices of ordinary people, NGOs, legal expert, 
government workers and a media expert. 

Mwananchi and The Citizen distinguished themselves by constantly adhering to 
professionalism and ethical conduct throughout the monitoring period with rare incidences 
of transgressions. The two newspapers also go on record as having consistently the widest 
coverage of election issues as well the largest number of stories.

Spin, sensationalism and hate speech were also noted in the coverage of election stories 
in the print media. A typical example was the stories quoted above that were published 
by Uhuru and Raia Tanzania. 

Another example is a story published by Tanzania Daima in its September 12, 2015 edition 
with the headline: “Ilemela wamlilia Kiwia” with the lead paragraph stating the following: 
“Mgombea ubunge wa Ilemela, jijini Mwanza, juzi alisababisha baadhi ya wananchi kuangua kilio 
mkutanoni, aliposimulia namna alivyonusurika kifo baada ya kutekwa na kukatwa mapanga 
na watu wanaodhaniwa kuwa wafuasi wa Chama cha Mapinduzi (CCM)”.

This story says that followers attending a campaign rally staged by   Ukawa candidate 
for Ilemela constituency (Mwanza) were made to shed tears in distress after hearing how 
their favourite had cheated death after escaping attack by violent machete wielding CCM 
zealots.

Such sensitive content getting published with neither corroboration nor balancing, 
even by consulting the police and hospital sources to prove those claims, is certainly 
unprofessional.

This typical case demonstrates how media outlets became part of the election campaign 
propaganda. While contesting candidates increasingly resorted to propaganda to promote 
their campaigns’ point of view, it was the responsibility of reporters to sift news from 
propaganda, while also removing any trace of hate speech.

2.4.2 Coverage of Political Parties and Candidates
In general, the ruling party CCM garnered the biggest chunk of coverage in the monitored 
print media throughout the monitoring period. Statistics show that CCM was given 64 
per cent of the total coverage followed by Chadema, CUF and ACT Wazalendo, while the 
smaller parties hardly got any coverage. 

The government owned newspapers Daily News and Habari Leo had the tendency to 
give more prominence to the ruling party CCM and its candidates in terms of space and 
placement. Some political parties were completely blacked out, as were stories which 
were deemed to be controversial or unfavourable to the ruling party or the government. 
For the two newspapers, content for ruling CCM campaigns would mostly be given front 
page coverage, if not second page, however trivial the issue was. 

If anything, news coverage for the campaigns of the opposition parties would be elevated 



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

15

to front page status if it contained negative content. A typical negative story was published 
on September 2, 2015 headlined: “Slaa slams Lowassa on Chadema”.

Fig. 2: Coverage of political parties in the monitored print media in the 2015 Gen-
eral Election

The Jambo Leo newspaper also depicted reportage leaning towards ruling party CCM 
candidates. For instance in week of September 1-10, 2015, CCM sources or candidates were 
quoted 43 times, Ukawa sources quoted 14 times, CUF only two times and NCCR just once 

Uhuru, a CCM owned newspaper, Tanzania Daima and Mtanzania to different degrees 
exhibited clear bias. They focused much on spin coverage against opponents of their 
preferred candidates. Even if it is not openly said, Tanzania Daima and Mtanzania seem to 
be in the fold of Ukawa and thus anything regarding this grouping was positive whereas 
Uhuru bashed everything from the opposition camp. 

For example Tanzania Daima of September 6, 2015 had a story with a headline; “NEC 
yaionya CCM….” meaning NEC warns CCM, while in fact NEC warned all contesting 
political parties against exceeding campaign time limit approved by NEC. The choice to 
pinpoint CCM in the headline and in content is surely an act of spin.

On September 8, 2015 the same newspaper carried a story on page six (6) with a headline 
that screamed: Dk. Mwakyembe anusurika kichapo (Dr. Mwakyembe escapes beating). The 
story text, however, says that some scuffle occurred while Mwakyembe’s campaign was 
about to be launched in Kyela district. It is silent on whether Mwakyembe, a CCM candidate 
had mobilized a rally which turned against him. The main culprit, Mwakyembe, is not 
consulted for comment. Chadema legislative aspirants are however given opportunity on 
the same space to disparage Mwakyembe, while he is denied the right of reply.

Again, Uhuru, for example, on September 1, 2015 had articles headlined Sumaye na Lowassa 
walaghai (Sumaye and Lowassa are conmen) because allegedly the two were touting 
campaign pledges already under implementation by the CCM government of the day.

Another article by the same newspaper headlined Nchi haiwezi kukabidhiwa wapiga dili. 
(It is unacceptable to hand over the country to wheeler dealers) purports that Chadema 
contestants were bent on selling out the country and so should not be elected. 

On September 30, 2015, Tanzania Daima’s page 16 carried a column with a screaming 
headline: “Magufuli atakuwa kama Hitler, hafai”, translated as “Magufuli is set to become 



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

16

another Hitler, he should not be elected”. Content criticizes the manner CCM presidential 
hopeful Dr. Magufuli had been conducting his campaigns in an allegedly dictatorial 
manner suggesting that once he ascends to the presidency, he will resort to giving 
dictatorial orders, akin to Germany’s Nazi leader Adolf Hitler. 

While it is true that in journalism, columns and op-ed pieces allow writers to include their 
own voice and express an opinion, to be acceptable the columns must be grounded in 
journalistic research. Such research involves acquiring facts, quotations, citations or data 
from sources as well as personal observation. 

Unless there is concrete proof to equate a presidential candidate with Adolf Hitler, one 
of history’s most notorious dictators and mass murderers on account of the candidate’s 
campaign speech is not only character assassination but tantamount to hate speech which 
is forbidden by the Elections Reporting Guidelines.

Says the monitoring conducted by the Media 
Council of Tanzania had immense impact on the 
way the newspapers reported elections – from 
campaigns to the elections and post-election.

Among the main things that his paper had to 
improve on was the balancing of stories.  He 
says it moved from single sourcing to multiple 
sourcing.

On hate speech, Msacky notes that this election 
had no problem of hate speech as the main 
presidential contenders, Magufuli  and Lowassa, 
avoided the politics of character assassination.

On equitable coverage for all contesting parties in the election, he is of the 
opinion that this was supposed to be strictly observed by the public funded 
media. He however observed that government newspapers covered mainly 
CCM candidates and those of smaller parties but avoided to cover giants like 
Lowassa of Chadema and the Ukawa coalition. 

“We are in the business of selling news and those in the public media can 
have that luxury of giving equal coverage even for the smaller parties as they get 
government subsidy drawn from tax payers”.

Dennis Msacky  - Managing Editor, Mtanzania

It was noted that as polling day came closer, some media became even more embroiled in 
the vitriolic utterances of politicians. More spin and character attacks were being carried 
in partisan newspapers as they also became part of the bashing.

For instance, Uhuru of October 8, 2015 published a front page story headlined “Mchezo 
mchafu” (Foul play) with subheads “Lowassa atenga fedha kununua kura million 10”, (Lowassa 
sets aside cash to buy 10m votes) “Boda boda, mama na baba lishe ndio walengwa” (Motor 
cyclists, street food vendors targetted) and “Mratibu atajwa, mgawo kuanza Oktoba 23 na 
24” (coordinator named, dividends out from October 23 and 24). 

This story contained serious allegations directed at Chadema presidential candidate 
Edward Lowassa and his wife Regina. Also, in the same story were allegations that some 
officials of the PCCB were part of the massive vote buying mission. The story was not 



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

17

balanced; the right of reply not given and it lacked authentic sources. Again this one 
smacked of unsubstantiated fabrication.

Newspapers provided limited coverage to smaller parties some of which had also fielded 
presidential candidates. Reportage of those parties was scant as if the general election 
involved only CCM and the parties under the Ukawa coalition.

It was also found out that prominence was given more to presidential candidate’s election 
campaign trails while those of members of parliament and councilors were scarcely 
reported. 

Embedding journalists with presidential campaign teams proved to be a challenge for 
ethical and professional reportage. Most of the embedded reporters were facilitated by 
the campaign teams and at most had to act more or less like public relations officers of 
the candidate.

A journalist with Mwananchi newspaper, Peter Elias who was embedded in the CCM 
presidential candidate’s campaign team was kicked out for what was allegedly unfavourable 
coverage. The disputed story was published with the headline: “Dk. Magufuli akabiliana 
na Ukawa Mbeya,” meaning  “Magufuli has a face-off with Ukawa in Mbeya”. 

The story was based on an incident in Mbeya which is an Ukawa’s stronghold where Dr. 
Magufuli’s entourage encountered Chadema supporters who greeted him with party 
slogans and songs and the two figure opposition salute. Magufuli was reported to have 
halted his entourage and addressed the group requesting them to give him “people’s 
power” so that he can ensure “Mbeya for Change” referring to the opposition party’s 
slogans.  However, soon after the story was published, Elias was told to leave the campaign 
team. 

Although, the monitoring project did not expressly include online media, however, it was 
noted early in the monitoring exercise, that fake issues of major publications, Mwananchi, 
Mtanzania, Nipashe and Rai appeared online with fabricated stories painting the opposition 
in very bad light. This was quite a new phenomenon which took the media by surprise and 
shocked media managers who wrote scathing editorials to condemn the “hooliganism”. 
They called upon the police and the Tanzania Communications Authority (TCRA) to take 
action.  No action was taken by either of the two authorities until monitoring ended in 
February, 2016. 

The best illustration of media responsibility was shown by newspapers on October 23, 
2015, when nearly all major newspapers carried editorials appealing for peaceful conduct 
of the elections.

The decision to write common editorials urging for peaceful elections was reached at a 
meeting of editors who adopted the clarion call “there is life after the elections” which 
was also taken up by radio and television stations.

Some of the newspapers beseeched voters to cast their votes and accept the results 
amicably in order to maintain peace and order. Although there were those who criticized 
the media for the move saying that it was a ploy aimed at preparing the masses to accept 
the results without questioning, the media was generally credited for the move which may 
have helped to avert palpable fear that the elections results could have led to violence.  

2.4.3 Zanzibar  2015 Elections Coverage 
In an effort to make sure Zanzibar was visible in 2015 General Election, MCT monitored 
media on election reporting focusing on all articles regarding the Isles. 

The Zanzibar political scene is dominated by two political parties, the ruling CCM and 



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

18

the opposition Civic United Front (CUF). Consistently, throughout the election period, 
Zanzibar Leo gave more prominence in its coverage to the ruling party CCM and less 
coverage to other political parties especially so the main rival, CUF.

According to the first report for example, in the period monitored government owned 
newspaper Zanzibar Leo carried 88 stories on election. Twenty nine of the news accounting 
for 33% positively focused on the ruling party – CCM, whereas the major opposition party, 
CUF, had a paltry 12 articles or 14 percent. Chadema carted home 6 stories (7%) while the 
rest was shared by opposition parties, religious leaders, ZEC and NEC.

Fig 3: Coverage of political parties in Zanzibar Leo from September 1 – 10, 2015 

The bias in the coverage is also illustrated in the report of December 4 to 22, 2015, whereby 
Zanzibar Leo published 57 stories on post-election issues. 

The distribution of these stories as per sources showed CCM still had the highest coverage 
with 27 stories (47%), CUF –  4 stories (7%), Chadema – 3 stories (5%), ZEC – 2 stories 
(4%) and government officials – 12 stories (21%). Other 9 stories (16%) covered ordinary 
people, religious leaders, journalists, international organisations, police, Tadea and civil 
society organisations. 
Fig 4: Coverage of political parties in Zanzibar Leo from Dec 4 – 22, 2015

 



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

19

The pattern of content distribution above shows that more articles were given to the ruling 
CCM party than Zanzibar’s leading opposition party, CUF.

Another conspicuous trend of Zanzibar government owned Zanzibar Leo reportage 
was spin favouring CCM, providing it with positive reportage while disparaging the 
opposition. 

For example on October 17, 2015 the newspaper carried a news article with the following 
headline: ‘Balozi Seif avunja ngome ya CUF Pemba ‘ literally meaning ”Ambassador Seif 
crushes CUF stronghold in Pemba.” One of the paragraphs read as follows: ‘Alisema 
inasikitisha hata viongozi hao wanapopatiwa fedha za mfuko wa jimbo huwa hawazifikishi katika 
majimbo na badala yake huzitumia kwa mambo yao binafsi’, meaning : “..... it is heartbreaking 
that these leaders misappropriate funds for constituency development by diverting them 
to private use”. 

This spin content reflects campaign propaganda captured from a rally though this could 
be turned into a meaningful election news story if CUF or those CUF’s leaders to whom 
those allegations were aimed at were consulted for their opinion. Even ordinary citizens 
from constituencies where alleged funds were misappropriated could have provided 
useful balance of the story.

The report of October 23 -29, 2015 was characterized by two election phases. One phase 
was marked by the last two days of election campaigns, that is, 23rd and 24th October 2015. 

Zanzibar Leo awarded ruling CCM massive coverage of its last two days of campaign, 
reported from simultaneous campaigns held both in Pemba and Unguja Islands. Although 
the main opposition party CUF mounted the same caliber of last ditch campaigns, this 
effort would not be given even the slightest mention in Zanzibar Leo.

Overall, ruling party CCM got 17 news stories (21%) while the CUF was given seven (9%) 
news stories. Chadema earned four stories (5%) only. 

Beginning from the voting day through to the first four post election dates, ZEC attracted 
more media currency.

Zanzibar Leo newspaper granted ZEC 15 stories (19%) while NEC got 10 news stories 
(13%), the police got six stories (8%).  The rest 11 stories (14%) were given to the other 
five opposition parties, religious leaders and election observers. 

As indicated above, Zanzibar has one newspaper and thus she depends to a great extent 
on the newspapers based on the Mainland. At the kick off of the election campaigns, the 
coverage of Zanzibar election issues by mainland based papers was very sparse. Much 
attention was given to the Union presidential candidates especially after the crossing 
over of CCM’s Edward Lowassa to Chadema where he was appointed candidate for the 
Ukawa coalition.

However, coverage did pick up quite strongly, as the campaigns continued and also in 
the post election reporting when the Zanzibar elections were annulled by the Zanzibar 
Electoral Commission (ZEC) Chairman. 

The biggest story on October 26, 2015 was the self declaration of the CUF presidential 
candidate Seif Sherrif Hamad as the winner of the elections by 52%. The government 
owned Daily News and Habari Leo did not carry this story. Perhaps it was prudence on 
their part because Sherrif’s declaration was not blessed by ZEC, but interestingly enough, 
other newspapers found ways to report this turn of events without attracting the wrath 
of the law.

Several newspapers went with news straight as it was. The Guardian newspaper ran a front 
page story ‘Police teargas CUF supporters as Hamad “declares victory”. Mtanzania newspaper 



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

20

ran the story on page three with the headline ‘Maalim ajitangazia ushindi Zanzibar’ meaning 
Maalim Seif declares himself winner in Zanzibar. Majira newspaper ran a page six story 
with the headline “Mzee ‘Sawasawa’ ajitangaza mshindi Zanzibar”. 

Jambo Leo approached the story from CCM’s point of view with a page one story headlined 
“CCM yasikitika CUF kujitangazia ushindi” meaning that CCM is saddened by CUF’s 
declaration of victory. Mwananchi newspaper also ran a front page story headlined “Ulinzi 
waimarishwa Zanzibar” meaning that security has been strengthened in Zanzibar. 

Fig 5: Coverage of political parties in Zanzibar Leo from September 1 – 10, 2015

The ingenious treatment of the story especially by privately owned newspapers was 
illustrative of how media could report controversial stories without running foul of the 
authorities that be. 

The saga of the cancellation of the Zanzibar elections was given wide coverage by most of 
the newspapers. There was however a conspicuous attempt to downplay the annulment 
by government owned media like Zanzibar Leo, Habari Leo and Daily News.

On the annulment of the elections by ZEC Chair, it would be rightly expected that Zanzibar 
Leo as the sole newspaper on the isles would have provided in-depth coverage of the 
elections saga. Yet it took a very controversial stand, siding with ZEC’s decision to cancel 
the elections and ignoring all counter views. 

The paper’s editorial blackout of dissenting views implied censorship and for a media 
funded by the public, such a stand was undesirable. Interestingly, on November 5, 2015 the 
newspaper did publish a joint statement of four opposition parties: AFP, ACT- Wazalendo, 
ADC and TLP because they supported ZEC’s decision to annul the elections.

However, privately owned newspapers gave exemplary coverage to the unfolding crisis 
by providing in-depth coverage and analysis. The Citizen of November 1, 2015 carried a 
story headlined. “We are ready to lead a unity government” quoting sources from both 
CCM and CUF. The story had a comprehensive background and a wide range of sources 
and perspectives including international observers, legal experts and individual citizens. 
It was a good example of the role the media should play when there is a crisis.



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

21

2.4.4 Gender, people’s voices and agenda setting 
Gender visibility was also another challenge for most newspapers. It should be recalled 
that in the 2015 elections women and young people registered in high numbers. According 
to the National Electoral Commission (NEC), as many women as men registered in the 
voter’s registration roll and that in some regions, there were more registered women voters 
than men. Also in the 2015 elections a lot more women vied for elective office as members 
of Parliament and as councilors. ACT- Wazalendo also fielded a woman presidential 
candidate while CCM’s presidential running mate was a woman. Young people below 
the age of 35 years made up to 57 per cent of registered voters. 

The majority of stories and articles published by monitored newspapers were mostly 
reflecting what was being said by politicians and especially the presidential candidates 
from the two heavy weights, CCM and Chadema representing the Ukawa coalition.

There are a few newspapers which made deliberate efforts to give the common person 
a voice. Mwananchi and its sister newspaper The Citizen had distinguished themselves 
throughout the monitoring period for providing space to others apart from politicians.

For example, Mwananchi newspaper regularly carried vox pop content which reflected 
various voices other than politicians. On September 30, 2015, on page 25, for instance, 
it carried a story headlined “Je, serikali ijayo ije na vipaumbele gani?” translated as “What 
should be the priorities of the next government?” It covered various views of the ordinary 
people regarding their take on priorities for the forthcoming new government, including 
views from women.

According to Machumu, “Though the 
company had prepared itself for the coverage 
to ensure it observed professional ethics and 
regulations, the monitoring reports by MCT 
provided positive impact. The reports served 
as views of independent assessors providing 
the newspapers the opportunity to evaluate 
their performance”.

He says salient elements that came out from 
the monitoring reports included balancing and 
multiple sourcing. “There was a mix-up on the 
issue of multiple sources. One would interview 
many people with the same view and imagine 
that was multiple sourcing while diversity was 
clearly lacking”.

He adds that the Mwananchi Communications 
newspapers also avoided hate speech and bias. They took initiative to engage 
the youth by publishing their views on the elections as much as possible. As for 

Bakari Machumu – Executive Editor, Mwananchi 
Communications Ltd., publishers of Mwananchi, The Citizen 
and Mwanaspoti.

 

The newspaper also made clear efforts to analyse campaign pledges through editorials, 
opinion pieces and feature articles to clarify on electioneering propaganda. For example 
on September 30, 2015, an article was published with the headline “Wagombea urais na 



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

22

hatima ya wazee wa Tanzania”, which translates as “Presidential hopefuls and the destiny of 
the elderly in Tanzania”. The content analysed promises made by presidential candidates 
on welfare spending and old age pension schemes as pledges for luring voters come 
October 25, 2015. 

An example of deep analysis of election issues is The Citizen’s article published on October 
7, 2015 on page 20, which covered a manifesto-watch of all political parties headlined 
“Parties’ stand on major issues”, outlining major issues parties promised would get done, 
including constitutional reforms, once elected to power. 

When it came to stories on women and gender issues, the challenge was not only in 
providing space to ordinary women and men concerning their aspirations and outlook, 
but it was also difficult for women aspiring to elective posts. Throughout the monitoring, 
women’s voices seldom reached more than 10 per cent of the total coverage. There were 
as a matter of course, a few good examples of attempts to give space to women. For 
example, The Daily News through its pull out, Women Magazine of September 24, 2015, 
profiled ACT-Wazalendo presidential candidate Anna Mghwira with the headline: “Anna 
Mghwira: Tanzania’s sole female presidential candidate”. 

During the period September 18 – 24, 2015, 87 per cent of the stories covered different 
campaign issues like land, water, electricity, economy, industries, leadership and 
infrastructure. Only 1 story (3%) was reported on corruption, 2 stories (4%) on constitutional 
reforms, while 3 (6%) were on gender issues.

Tanzania Daima published a gender feature on September 12, 2015 with   a headline 
“Nafasi ya mwanamke katika uchaguzi” (Role of a woman in elections). 

On gender, Mwananchi covered obstacles facing women in pastoralist societies impeding 
their effective participation in the 2015 elections. On September 23, 2015 an article 
was published headlined “Rushwa, mfumo dume kikwazo cha ushiriki jamii za wafugaji” 
(Corruption, patriarchy impede women participation). Women voices were also included 
in vox pops that were carried by Mwananchi  as shown in the Monitoring Report for the 
period September 18 – 24, 2015.

Women candidates’ voices were also captured. On September 25, 2015 a feature article 
was published reflecting ACT-Wazalendo presidential hopeful Anna Mghwira’s strategies 
for economic empowerment of women in Tanzania. 

Habari Leo pull out of September 27, 2015 page 27 carried a column headlined “Wanawake, 
wanasiasa wasiwadanganye kwa zawadi za msimu” which translates as: “Women beware: 
politicians should not lure you with short-lived presents”. This column warns women to 
be careful with politicians who use women during election seasons by providing them 
with petty gifts so as to earn their votes. Only 2 stories were on gender while constitution 
and corruption shared 1 story each.

Among 87 stories covered by Zanzibar Leo from September 18 to 24,2015, only 19 (21.8%) 
articles touched on gender issues in the context of 2015 elections.  Also among the 19 
gender stories, only 4 stories (4.6%) granted ordinary women a voice, while the rest focused 
on women leaders mainly from CCM, and election candidates. 

Jambo Leo also picked on women voices in the context of 2015 elections, but more 
prominently on October 4, 2015 when it profiled the quandary of woman candidate 
on ACT-Wazalendo ticket  headlined: ‘Eva Mpagama, Mgombea ACT anayetishiwa maisha 
kwa sababu ni mwanamke’, translated as  “ACT candidate Eva Mpagama life threatened 
due to her gender”. Eva was vying for Chilonwa constituency seat in Dodoma but male 
chauvinists within her own party were allegedly unhappy about her candidacy. The threats 
on her life had been reported to police and ACT-Wazalendo hierarchy. 



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

23

“The monitoring reports impacted immensely 
on how the newspapers Nipashe and The 
Guardian covered the elections. Actually the 
reports were the working tools for the group’s 
newspapers”.

As for hate speech Kwayu is quick to point out 
that this was something they were “scared of” 
from the very beginning and were “very careful 
not to fall into the trap of becoming purveyors 
of hate speech”.

On whether his papers were biased, he says they 
were not as they strived to balance between the 
two giants – Ukawa and the ruling CCM. He 
admits however that they did not give so much 
space to smaller parties, but pointed out that 
some of them did not even organise any activity 
during the election.

On CCM, he says though stories on CCM “did 
not sell”, they continued to give the party space 
on front page.

Jesse Kwayu – Executive Editor of The Guardian Ltd, 
publishers of The Gueardian and Nipashe newspapers 
among others.

A particular notable feature story was published in Habari Leo of September 15, 2015 with 
the headline: Wanawake watoa vipaumbele vyao katika Uchaguzi Mkuu which means: “Women 
outline their priorities in the forthcoming election”. The feature was not only the most 
visible since the start of the campaigns on August 22, 2015, but also the most informative 
on what women wanted as far as the 2015 General Election was concerned.

Perhaps the most bizarre story of the election period was that covered in Zanzibar Leo 
concerning the alleged divorce of 47 women because they had voted for a candidate against 
the wishes of their husbands. This story, apparently based on a study done by TAMWA, 
was not properly authenticated and although it had the makings of a very interesting 
gender story, it died prematurely.

However, reportage of women candidates came to life after the polls when in a number 
of constituencies’ women candidates outwrestled seasoned politicians. Since the media 
had not given enough attention to the women candidates, their winning streak came as 
a surprise to the media.

Take for example the election of Bunda constituency where the incumbent, a long time 
politician and cabinet minister from CCM, Steven Wassira was defeated by a young 
woman politician Esther Bulaya from the opposition Chadema party who was a former 
Special Seats CCM MP before she crossed over to the opposition.  

The MP for Ilemela constituency, the high profile Highness Kiwia  from Chadema was 
ousted by a woman CCM candidate Angelina Mabula. Another seasoned politician 
and cabinet minister, Prof. Juma Kapuya was also sent packing by a woman candidate, 
Magdalena Sakaya from CUF. 



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

24

On November 11, 2015, Mwananchi covered a gender story headlined: 

‘Siku 67 za bahati kwa Dk. Tulia Ackson’ (The 67 lucky days of Dr. Tulia Ackson). The story 
outlined the meteoric rise of Dr. Ackson where within two months she moved from 
university don to Deputy Attorney General before she was elected the Deputy Speaker 
of the National Assembly. 



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

25

Chapter Three: Electronic Media 
Coverage

3.1	 Election agenda-setting 
All electronic media outlets monitored had a clear agenda-setting editorial strategy during 
electoral campaigns, on the polling day and for post election events. Agenda-setting was 
also obvious on the coverage of the Zanzibar election crisis, brought about by the surprise 
unilateral nullification of 2015 Zanzibar elections by Zanzibar Election Commission 
chairman, Jecha Salim Jecha on December 28, 2015.

Content on 2015 elections was generated repeatedly, with increased frequency towards 
the last three weeks to the polling day, October 25 and thereafter reportage of election 
results and resultant petitions filed in courts of law by poll losers.

The thrust and vigour of editorial agenda-setting on 2015 elections was a notable media 
feat as all monitored outlets dedicated priority time and resources to gather and broadcast 
election news. With this show of professional prowess, broadcasters credibly contributed 
to the smooth conduct of 2015 elections.

Agenda-setting on 2015 Tanzania elections demonstrated strategic editorial choice to oil 
and fuel the critical democratic transition, by informing and engaging all stakeholders 
across the spectrum: the electorate, political parties and their contesting candidates, 
electoral management bodies and observers. 

The aggressive elections coverage proved that media are essential to democracy, and 
a democratic election in a modern state is impossible without media. Electronic media 
especially ensured participatory process in 2015 elections where voters were enabled to 
engage in public debate and have adequate information about parties, policies, candidates 
and the election process itself in order to make informed choices. By setting the agenda 
straight, electronic media acted as the crucial watchdog to 2015 elections, safeguarding 
the transparency of the process. 

3.2	 Summary of findings
Regarding broadcast media, the 2015 Elections Media Monitoring Project made the 
following major observations:

a)	 Electronic media devoted ample air time to voter education, electioneering 



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

26

and after polls events, playing a crucial role in ensuring high voter turnout 
and peaceful elections.

b)	 The ruling party CCM received higher coverage in the electronic media 
compared to the opposition parties.

c)	 The CCM Presidential candidate and running mate and other candidates 
for Parliament and councillors received more coverage than those of the 
opposition parties.

d)	 The state run broadcasters both on Mainland and Zanzibar were heavily biased 
in favour of the ruling party.

e)	 Zanzibar state broadcaster systematically blacked out the main opposition 
party on the Isles, CUF. 

f)	 Except for Star TV and RFA of the Sahara Media Group, private electronic 
media outlets were generally impartial.

g)	 Electronic media steered clear of hate speech and spin during election 
campaigns, on the polling day and through to post election period.

h)	 Generally no station could be said to have exhibited a clear and consistent 
editorial policy on gender matters.

i)	 The embedding of journalists in campaign teams of presidential candidates led 
to the embedded reporters’ dispatches sounding more like PR communiqués 
rather than independent and objective reporting.

The October 23 – 29, 2015 period is picked to showcase how electronic media had set 2015 
elections as their agenda of focus:

S/N Media Outlet Amount of Stories Aired
1 Radio One 112
2 Zenji FM 20
3 Radio Free Africa 59
4 TBC Taifa 99
5 Clouds TV 52
6 ZBC Radio 28
7 Hits FM 31
8 Chanel Ten 113
9 Azam TV Two 171
10 ITV 171
11 TBC1 55
12 ZBC TV 13
13 Star TV 136

 Total   1,060

3.3	 Professionalism

3.3.1 Truth and Balance
Truth and only the truth was what were expected of 2015 election reportage. Where serious 
allegations were involved, it was important that right of reply was sought to balance 
content for fair reportage. For instance, on October 10 2015, Radio Free Africa (RFA) carried 
a news item that the Tanzania Teachers’ Union leaders strongly dismissed allegations 
circulating on social media platforms that the Teachers’ Union had offered CCM  TZS 
35bn/- to boost its election campaigns.



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

27

It was the RFA which first broke this controversial news but solely supported by a single 
source of the press release. Obviously, the Tanzania Communications Regulatory (TCRA), 
the police force and alleged CCM beneficiary would have been contacted to provide their 
version over the issue.  (Not clear: if the Teachers’ union is refuting claims attributed 
to it, why do you need police and TCRA for balance?) Unfortunately, this professional 
procedure was not observed.

The use of single sources was predominant in radio newscasts although this trend 
diminished towards the polling day, October 25, 2015 and during post election reportage. 

On the voting day, October 25, 2015, TBC Taifa was able to report preliminary results 
released by returning officers from constituencies scattered in six regions of Lindi, Katavi, 
Dodoma, Kigoma, Tabora and Zanzibar. This broadcasting feat was possible because TBC 
Taifa had strategically stationed roving reporters across the country.

TBC Taifa gave ample actuality to returning officers in upcountry polling stations and 
this surely convinced audience beyond reasonable doubt that events aired were true and 
objective.

Similarly, RFA gave newsmakers and in particular NEC, huge actuality exposure. In 
fact, content for special NEC programmes was wholly dominated by NEC characters 
announcing official results as they trickled in from polling stations from across the country. 
This news gathering strategy ensured reportage of early voting results accurately. 

Roving RFA journalists across regions reported ‘on the spot’ voting results, suggesting 
winners, losers and leading presidential candidates at the regional level.

Clearly, roving election news collection strategy at RFA proved quite efficient: On October 
27, 2015 alone, RFA was able to report election results of over 60 constituencies as announced 
by respective returning officers.

The need of sticking to the right of reply principle was endlessly repeated in the Project’s 
periodic reports, but this was not always paid heed to by the editors.

This was especially emphasized where serious allegations were involved. On October 
21, 2015, serious allegations in the context of 2015 elections were reported by RFA after 

Fig 6: Election Coverage by different Media outlets for October 23 - 29, 2015



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

28

content was collected from a civil society seminar in Tanga City and broadcast without 
balancing it first.

“The monitoring reports had big impact 
on the station’s coverage of the election. 
The channel managed to check on balancing 
of stories following the observations of the 
monitoring reports”, she said. However, she 
explains that owing to financial limitations, 
the TV station could not be so independent 
in its coverage as its journalists were 
embedded in the two major camps – CCM 
and Ukawa, to the disadvantage of the other 
smaller parties. 

It is pertinent, she notes, that in future her 
television station prepare and create a fund 
for election coverage to do away with over 
dependency on parties with financial clout.

Dinnah Chahali – Editor of Channel Ten

A seminar participant had claimed that some notorious agents were roaming around 
Tanga City’s streets, alluring voters to sell their voters’ identity cards for between 5,000 
and 10,000 shillings. 

Even though this newscast was given the tribute of actuality, still this step alone in 
journalism was not enough to deal with such alarming allegations because even the person 
who made the allegation at the seminar could not provide proof, even circumstantial.

So, by the time RFA was airing that newscast, the quality of the content was still at the 
level of gossip, badly in need of more authoritative sources to bring it anywhere close to 
being objective.

Similarly, on October 19, 2015, RFA aired a newscast that quoted immigration officials 
as having nabbed over 700 suspected illegal immigrants in Kagera region with voters’ 
identity cards. No one can underestimate the sensitivity of this election newscast, and the 
fact that arresting 700 people is no mean feat.

Sadly, neither was actuality provided for this particular newscast, nor one of those alleged 
to have been arrested for illegal stay in the country interviewed in compliance with the 
right of reply principle of journalism.

By contrast, ITV showcased that balancing election news content was possible, especially 
when controversy was involved.  For instance, on October 25, 2015, it reported that 
hundreds of eligible voters in Kimara ward in Dar es Salaam had complained to have failed 
to cast their ballots allegedly because voting materials had not been supplied to the various 
polling stations.  NEC was in turn contacted and clarified that voting materials destined 
for Kimara ward had been vandalised by disgruntled election clerks, citing paltry pay 
for the job. NEC confirmed election for Kimara ward would be held on October 26, 2015.

3.3.2 Impartial Election Reportage
One measure of quality election reporting is impartiality. Impartial reporting is closely 



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

29

related to accuracy. Accurate reporting is a precondition to impartiality; however, alone 
it is not sufficient. One-sided reporting that conveys the position of a favoured party or 
candidate without reporting alternative positions is biased election coverage. A news 
story that includes different points of view is always going to be a stronger and more 
balanced one. 

3.3.3 Impartiality in State owned media outlets
State owned electronic media outlets failed miserably in this area. For example, during 
the whole October 2-8 monitoring week TBC1 aired  43 election newscasts, giving 18 slots 
(42%)  to CCM campaign activities, granting Chadema six news slots (14%), two (5%) 
went to ACT-Wazalendo and the remaining 17 stories (39%) went to the whole lot of other 
2015 elections stakeholders.

On October 8, 2015 alone, CCM presidential candidate campaigns were given seven slots 
while CCM’s main presidential challenger, Edward Lowassa was blacked out.

On October 6, 2015 CCM party received seven news slots while the Ukawa coalition was 
given two campaign newscasts and ACT-Wazalendo a single news slot. 

There was no any opposition party story that was given lead newscast status. CCM 
campaign activities were always given precedence on news bulletins.

During October 2-8 week, TBC1 gave CCM a total of 1:09 hours election news exposure 
for the whole week, Ukawa coalition 42 minutes, ACT- Wazalendo 03:56 and NEC was 
given 11:36 minutes respectively.

These details bring the understanding that TBC1 failed to provide equitable coverage 
for candidates and parties, generally to the inconvenience of the opposition. While TBC 
Taifa arguably did better, as is shown elsewhere in this report, the Tanzania Broadcasting 
Corporation (TBC), in general, failed to fulfill its presumed public broadcasting obligation 
as a state funded media outlet of providing equitable treatment to all parties and candidates 
contesting the 2015 elections. 

Again, during this period, election campaigns for hopeful legislators were covered but 
those of aspirant councilors were ignored by TBC1.

Like TBC1, ZBC TV was also excessively biased towards ruling party CCM. During 
October 9 - 15, 2015  period,  ZBC TV aired 35  election newscasts, giving CCM election 
campaign activities 20 newscasts, equivalent to 57%. The major Zanzibar opposition party 
CUF campaigns were given five news slots only, equivalent to 14%, two stories went to 
ADC (6%), SAU got a single story (3%) The remaining seven stories (20%) went to other 
election stake holders.

On October 15, 2015,  ZBC TV awarded Dr. John Pombe Magufuli and Dr Ali Mohamed 
Shein   presidential campaigns at Chake Chake  Pemba almost four hours,  4:26 minutes 
of actuality.

Even during campaign apex,  ZBC TV  (October 16 to 22, 2015) aired  37 news slots  whereby 
CCM was given eleven (11) stories equivalent to 30%, CUF 5 newscasts (14%), ADC was 
given a single  news story, equivalent to 3% while Chadema also had a single story. The 
rest went to the other stackeholders including government, ZEC, NEC, religious leaders 
and other players.

TBC Taifa did better than her sister state owned outlets both on Mainland and Zanzibar. 
During the October 2-8, 2015 week, it aired eight (8) election news items, giving opposition 
(Chadema) a slightly more exposure compared to its close rival CCM.

While Chadema was given three (3) news slots (37%), CCM got two (2) slots (25%). 



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

30

On October 5, 2015, TBC Taifa showcased its commitment to equitable coverage of 2015 
elections. It did so by airing a special post-news thirty (30) minutes campaign program 
for the Tanzania Labour Party (TLP) presidential candidate Maximillian  Lymo.

During the October 9 – 15, 2015 week, it broadcasted seven (7) election newscasts. For 
the first time since the beginning of the marathon 2015 election campaigns, TBC Taifa 
practically ignored covering election activities of the two main contending political 
parties - CCM and Chadema – in  favour of other parties previously underserved in their 
election newscasts.

In this regard, both Jahazi Asilia and Chama cha Ukombozi wa Umma (CHAUMMA 
parties received single newscast (14%) on the news bulletin monitored, while NEC received 
2 newscasts (28%).

In particular, on October 12, 2015, TBC Taifa radio station granted CHAUMMA presidential 
aspirant Hashim Rungwe a whole 30 minutes of airtime broadcasting his campaign rally 
at Manzese suburb, Dar es Salaam.

3.3.4 Impartiality in Private media outlets
Except for Star TV and RFA of the Sahara Media Group, private electronic media outlets 
were generally impartial.

Star TV and RFA, even without having publicly endorsed CCM presidential candidate, 
went overboard in their bias towards CCM campaigns, and by extension, discriminating 
against the opposition parties. This was exhibited not only in the amount of airtime given 
to the ruling party, but also the angling and tonality of their broadcasts. 

This was typically embodied in its September 25 – October 1, 2015 coverage of seventeen 
(17) election news slots by Star TV.

Newscasts promoting CCM campaigns were 11 (65%) while its main rival, Chadema 
was given two (2) news items only (12%). ACT-Wazalendo, both CUF and the National 
Electoral Commission (NEC) were each granted a single story. 

There was a barrage of partisan advertisement spots for CCM on Star TV which gave CCM 
an edge against other political parties in terms of exposure to the electorate. 

On September 26, 2015 during its 20:00 hours news bulletin, there was no single news 
item on 2015 elections aired. Yet, the same bulletin was garlanded with spots touting CCM 
presidential candidate and his election pledges (Star tv or RFA??).

On its part, RFA on its October 9 - 15, 2015 period election coverage for example, aired 
seven (7) election newscasts, allocating three (3) news items (27%) to CCM presidential 
candidate and allied parliamentary contesters. Chadema campaign activities received a 
single newscast (9%). 

 In the run-up to October 25 polling day RFA discriminated against campaign activities 
of the six other political parties participating in the 2015 elections.  

Azam TV Two was an exemplary purveyor of impartial and equitable election reporting. 
This is partly testified by its October 9 - 15, 2015 broadcast of 46 newscasts whereby 
Chadema was awarded 10 (22%) election newscasts, followed by CCM with 8 (17%) slots. 
The other parties whose campaign activities were also aired include ACT Wazalendo with 
5 (11%) slots, CUF with 1 (2%) slot, NLD got 2 (4%) slot, TLP obtained 2 (4%) and DP and 
NRA had single (2%) slots each. The rest went to other non political party stackeholders.

These facts prove that Azan TV 2 was impartial, by treating most parties equitably.  This 
does not rule out the fact that Chadema and CCM were granted more campaign coverage 
than other parties involved due to the superior intensity of their campaign activities, as 



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

31

well as the fact that they fielded most candidates.

ITV was generally impartial on reporting 2015 elections. During the October 9 – 15 period 
for example, it aired 86 newscasts of which Chadema obtained 24 (28%) news slots, 
followed by CCM with 20 (23%) slots. The other contesting political parties were also 
given airtime such as CUF with 4 (5%) slots, ACT-Wazalendo obtained 6 (7%) news slots, 
CHAUMMA got 3 (3%) slots and TLP was awarded a single election newscast (1%). The 
rest went to other stackeholders.

The pattern reflects equitable reporting trend by awarding airtime to most political actors 
in 2015 elections.

Even during peak campaign season (October 16 – 22, 2015), ITV aired 84 election newscasts,   
for which CCM election activities received 25 (30%) newscasts, Chadema was given 23 
(27%) slots, ACT Wazalendo   5 (6%) slots, CHAUMMA got 3 (4%) slots and CUF with 2 
(2%) newscasts.

Chuwa says the monitoring reports were 
useful as they helped them conform to 
professionalism in terms of balancing stories. 
They also reminded ITV to provide coverage 
to women as well.

“The reports”, says Chuwa, “Had initially 
indicated that ITV was not adequately covering 
women and that made us change. The reports 
also pointed out our inadequate coverage of 
the smaller parties and so we found ways of 
providing more space to these parties”.

As to why there were attempts by CCM zealots 
to harass ITV reporters on the suspicion that 
the TV station favoured Ukawa, Chuwa 
maintains that the station was not biased. 
“CCM did not like other parties, especially 
those in the Ukawa coalition, to be covered as 
well. They just wanted the station to cover CCM only”.

Stephen Chuwa – Head of News and Current Affairs, ITV

3.4 Challenge in Electronic Media
It was sometimes a challenge, according to feedback from editors, for electronic media to 
establish balance within a particular story. For example, a journalist may be assigned to 
a particular party campaign and will not have opportunity to seek comment from other 
parties. While appreciating such a situation, editors were reminded to do their best to 
make sure that different party positions on the same issue were reported not far apart. 
Those back in the newsroom could help by way of making phone calls.  The Project’s 
periodic reports also insisted that compiling composite stories or running parallel stories 
that portray the different party positions would also go a long way towards ensuring that 
the public was informed comprehensively.



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

32

3.5 Crowd-sourcing
Azam TV 2 showcased how crowds could be tapped to produce quality, crowd-sourced 
journalism on 2015 elections.

For instance, on October 10, 2015 Azam TV 2 harnessed the collective intelligence of 
Monduli district citizens regarding problems afflicting their different communities and 
how they expected the forthcoming president to solve them. 

This marked the shift towards broadcasting of the public’s problems and expectations in 
election time, and an open call for proposals of ways of solving immediate community 
problems. Members of the public submitted both problems and expected solutions which 
were ultimately broadcast by Azam TV 2 as election messages. Crowd-sourcing helped 
Monduli citizens to communicate directly with different political contestants, regardless 
of their political affiliation.

3.6 Vox pop coverage
Vox pop reportage was a less favoured broadcasting strategy during campaigns. This 
Project’s periodic reports also noted that when attempted, it was not always properly done, 
failing to engage the public meaningfully. A common weakness was to have respondents 
of similar views on the programme.

However, vox pop somewhat turned out to be a popular post election feature. For instance, 
during the October 30 - November 5 2015 period, Azam TV 2 aired a special post election 
programme in the form of vox pop in which citizens from all walks of life were given a 
platform to express their expectations of the CCM’s presidential winner Dr. John Magufuli.

Similarly, vox pop and independent opinions aired by ITV during the same period reflected 
on the perceived integrity of Dr. Magufuli as a virtue that would move the country forward. 
They wanted him to live up to his election-time promises.

To him the monitoring reports were quite useful 
because the TV station was new and wanted to 
be careful in covering the elections.

He says the monitoring reports helped them 
to provide equitable coverage, as well as 
providing balance and multiple sourcing.

“Though we were akin to the new kid on the 
block, our performance was good as reflected 
in the monitoring reports. We gave substantial 
space to candidates of other parties, such as 
Chaumma party’s presidential candidate 
Hashim Rungwe Spunda and UPDP’s Fahmi 
Dovuta.  Azam TV also provided ample time to 
the youths and to gender issues”.

However, he points out that those political 
parties that did not have candidates for parliamentary seats could not get as 
much coverage as those that did.

Hassan Mhelela – Chief Editor, Azam TV



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

33

3.7 Hate speech and spin
It is evident throughout this Project’s fifteen periodic monitoring reports that the electronic 
media steered clear of hate speech and spin during election campaigns, on the polling 
day and through to post election period.

This trend was consistently praised by Project’s periodic reports as credible professional 
conduct and editors realized it was a virtue worth carrying on.

Indeed, some electronic media outlets took the responsibility condemning the utterance 
of inflammatory statements during campaign rallies, as did RFA during October 16-22, 
2015 period.

3.8 Gender
It was apparent from the periodic reports that most electronic media outlets had no clear 
editorial strategy on covering gender issues in the context of the 2015 elections. This is 
clear in the periodic reports in which gender aspects in 2015 Tanzania elections were 
scarcely spotted.

For instance, for the period October 30 – November 5, 2015, ZBC TV aired 15 election 
newscasts of true and accurate content due to their actuality. However, only one news 
item was supported by multiple sources collected during a vox pop involving both men 
and women speaking their minds about their post election feelings. 

Even so, some sporadic attempts were monitored, a few quite outstanding, as on November 
2 2015, when Radio One reported a typical case of gender discrimination in 2015 election 
processes.

It quoted a number of women from the Coast Region accusing their husbands of taking 
away their voter identity cards from them days before the polling date (October 25, 2015) 
hence denying them their democratic right to participate in 2015 elections. Unfortunately, 
there was no follow-up coverage on the matter and the story was not enriched with 
alternative sources, even rights groups.

TBC1 as well, in the period December 4 to 22, 2015 quoted two ordinary women from 
Dodoma while high profile women such as Deputy Cabinet ministers Dr. Susan Kolimba 
(Foreign), Anastazia Wambura (Information) and Misungwi District Commissioner 
Mwajuma Nyiruka were given chance to comment on the house demolition exercise in 
Dodoma and cholera outbreak in Misungwi District in Mwanza region. The ministers got 
opportunity to clarify how they would lead their portfolios in order to deliver according 
to government plans.

On its part, Azam TV 2 often gave women voices a platform in seeking and sharing citizens’ 
opinions regarding the procedures and processes of the election conduct. 

In particular, gender based violence (GBV) in relation to the conduct of this election was 
reported on October 28, 2015 whereby a woman was reportedly assaulted by her husband 
allegedly for allowing his intuition to guide him that his wife will vote for CCM instead 
of the opposition camp.

On November 6, 2015, TBC1 conducted a vox pop coverage reflecting voices of ordinary 
women in Arusha City. Four ordinary women were interviewed for 2 minutes. Despite 
congratulating President Magufuli for his presidential victory, they also expressed their 
expectations that the new President will live up to his election time pledges. 

On the polling day and thereafter, TBC1 reporting was evidently gender conscious as 
results for winning women candidates were presented in context with some women 
breaking into male dominated spheres. 



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

34

Women as sources of election news was reflected at Azam TV 2 station.  For instance, 
Anna Mghwira, the presidential candidate for ACT Wazalendo, Samia Suluhu, presidential 
running mate for CCM were regularly given airtime as sources of news. 

Another aspect of the gender in 2015 elections relates to the lead role given to women in 
some exciting aspects of the 2015 elections.

For instance, on October 18, 2015, a woman moderated the live broadcast of the presidential 
debate that was aired live by Azam TV 2. 

Again, a woman lawyer was given sufficient actuality on October 22, 2015 at the Azam 
TV 2 to clarify electoral legal matters.

However, on December 4, 2015, Azam TV 2 channel was off the mark when its vox pop 
carried the voices of six males as they made their independent opinion about the content 
of the speech made by Dr. Magufuli on December 3, 2015 to address business community 
at the State House.  No single woman voice was heard, symbolising lack of consistency 
on editorial policy on gender matters.

On December 10, 2015 RFA quoted gender rights groups reminding President John 
Magufuli to walk his talk on gender equity by appointing more women to key decision 
making positions, including cabinet line-up. RFA devoted 4.39 minutes for the two gender-
lensed newscasts. 

On September 28, 2015, ITV aired a special programme regarding the position of women 
in 2015 elections. 

There were extremes of gender insensitivity, as shown by Clouds FM failure to give voice 
to any woman during October 23 – 29, 2015 period, to the extent that content was wholly 
dominated by men newsmakers.

Zanzibar privately owned Hits FM Radio, during the October 16 - 22, 2015 period provided 
sufficient airtime to Zanzibar Female Lawyers Association on issues pertaining to peaceful 
elections. This was like a platform of women discussing various aspects of 2015 elections 
in the context of peace building.

While, as shown above, there were incidences of gender reporting with some quite well 
handled, generally no station could be said to have exhibited that it had a clear and 
consistent editorial policy on gender matters.

3.9 Voters’ Education
Electronic media outlets monitored played a commendable role in mass voter education 
dissemination which helped voters get ready, willing, and able to participate in 2015 
elections. Reporting on voters’ education was more vibrant during the last two weeks 
preceding the polling day, October 25, 2015. 

In summary, the thrust of voter education reporting focused on facts such as the polling 
date, accreditation of polling booths, eligibility, how voter can verify registration, where 
to vote, how to vote, procedures, preparing for voting, commencement of voting, issuance 
of ballot paper, voting and election offences and penalties. Concerns of marginalised 
persons, especially people with disability were well reported.

Clouds FM for instance, on October 20, 2015, aired an election newscast on people with 
disability voters’ education. It was reported from a voter’s education workshop for which 
facilitators; participants and sponsors of the training were all given actuality. This news 
story had all sides and a vox pop content which ultimately ended getting an exposure of 
5:45 minutes

On its part, for the period October 16 – 22, 2015 Radio One reported how The Society for 



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

35

the Blind took issue with NEC for not doing much on voter education for its group and 
thus suspected they might not effectively be able take part in the polls on October 25.

In the same period, voters’ education was given more emphasis by ITV, as it aired 17 
(20%) voter education news slots.

For the period October 16 – 22, 2015, Azam TV 2 aired 46 newscasts on 2015 general 
election whereby 15 (33%) news slots focused on voters’ education.

Again, a woman lawyer was given sufficient actuality on October 22, 2015 at the Azam 
TV 2 to clarify on electoral legal matters.

In the October 19 – 24 week, ITV gave prominence to NEC’s electoral management 
activities through 5 news slots. The Commission had mostly been clarifying about issues 
raised by political parties and the public in the run-up to October 25 polling date.  

A part of Azam TV 2 professional feat was the repeated broadcast of a piece of light 
singsong verse whose content reminded the electorate to exercise their basic voting right 
on October 25, 2015 polling day. 

Its coverage on NEC mostly clarified on the supposed distance of the position of the people 
from the polling stations after they cast their votes.

On October 12, 2015 during the post news bulletin segment on RFA NEC Chairperson 
Judge Damian Lubuva was given more than four (4) minutes of airtime to speak 
to voters.

3.10 Polarization
Sections of electronic media were caught up in the polarized election campaigns and 
propaganda blitz of political parties. Cases emerged of coverage getting slanted either 
towards the views of the opposition parties under the umbrella of Ukawa or the ruling 
party, CCM.

For example, during the campaign trails up to mid October 2015, the entire electronic 
media gravitated towards covering only two presidential candidates, Dr. John Magufuli 
(CCM) and Edward Lowassa (Ukawa coalition). The six other candidates, including the 
sole woman presidential contender, Anna Mghwira (ACT-Wazalendo) were generally 
ignored. After sustained criticism by the Project’s monitoring reports, the trend changed 
noticeably two weeks to the run-up to October 2015 polling day, and thereafter.

3.11 Extreme Polarisation in Zanzibar
Coverage of Zanzibar suffered most from polarization. It was especially alarming for state 
owned electronic media outlets (TBC1, TBC Taifa, ZBC-TV, ZBC-Radio) which tended to 
become the mouth piece of the ruling party while discriminating against the electoral 
activities of the opposition camp.

Extreme trends were monitored during the period of the Zanzibar election crisis following 
the controversial cancelation of 2015 Zanzibar elections by ZEC chairman, Jecha Salim 
Jecha.

While it had emerged, and was widely reported that the main opposition party CUF had 
rejected participation in the repeat elections as announced by ZEC, those media outlets 
would never report this position. ZEC, and by proxy CCM position for poll re-run as 
antidote to the Zanzibar election crisis was given undue, one side prominence, leading 
to further political polarization.

Strangely, those media outlets chose not to report on the background of the political 
instability that faced Zanzibar. This made it difficult for a first time listeners to understand 



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

36

the chain of electoral events which had plunged Zanzibar into the political abyss.

By contrast, the private TV and radio (ITV, Star TV, AZAM TV 2 and Zenji FM) performed 
impartially, reporting on the positions of both CCM-ZEC and CUF on the impasse, yet all 
sadly failed to provide background of the election crisis. 

When media is entangled in such polarization in a political system where two-parties are 
dominant, like in Zanzibar, moderate voices lose power and influence over the crisis, as 
was seen in Zanzibar where civil society, religious bodies, women and the youth were 
marginalised by local electronic media. 

Even the Project’s reports warning on the dangers of ZBC Radio and ZBC TV taking 
extreme ideological positions in their reportage of the crisis did not help change their 
editorial attitudes.

Thanks to media pluralism, Zenji FM was an exception to polarised reportage of the 
Zanzibar crisis, as it fairly reported the positions of both CCM-ZEC and CUF. It went 
further to seek the independent views of civil society and religious leaders over the 
Zanzibar electoral deadlock. Interestingly, the station is owned by a Zanzibari CCM 
stalwart.

Commendably, the international broadcasters BBC Swahili, Radio France International, 
Deutsche Welle and Voice of America channels would always report comprehensively on the 
background of the political impasse in Zanzibar. This also included reporting opposing 
views of the main political protagonists on the Isles, CCM and CUF regarding participation 
in the ordered repeat elections on March 20, 2016. Independent analysts were often given 
space and time to enrich perspectives over the crisis.



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

37

Chapter Four: Assault on Press 
Freedom

4.1 Introduction
The 2015 General Election was the most fiercely contested since the re-introduction of 
multiparty political dispensation in the country. For the first time, the “grand old party” 
CCM looked in real trouble. Its presidential candidate was being given the run for his 
money. Heavyweight ministers were struggling to regain their seats. Election funding 
for the opposition was unprecedented even if it still could not match CCM’s, and the 
biggest city and commercial-industrial capital of the country, Dar es Salaam, was clearly 
pro-opposition.

The heat and excitement was contagious, and media was caught in the middle of the hustle 
and bustle. All the protagonists wanted to win over the media, and all of them did not 
like it when a media outlet appeared to undermine them in its reportage. Consequently, 
media houses were threatened and even attacked, and individual reporters assaulted or 
threatened. Data from MCT’s Press Freedom Violation Register indicate that more than 
half of the violations committed in 2015 were election related.

4.2 Media houses under attack
The situation explained above therefore led to several press freedom violations in the run 
up to and immediately after the elections as seen below.

4.2.1 Mawio newspaper banned
When the government deregistered Mawio newspaper in mid-January 2016, shock waves 
reverberated in the media industry. The Project publications Election Monitor and Darubini 
ya Uchaguzi published the Government notice number 55 issued on January 15, 2016 
prohibiting the publication of the newspaper in the January 2016, editions. Mawio, a 
weekly tabloid was deregistered for what the government claimed was its “seditious 
style of presentation which threatened the peace, stability and security of the country”.

According the Minister for Information, Nape Nnauye, the newspaper which was widely 
read in Zanzibar had published news items with sensitive headlines. These were such 
as the one declaring Seif Sharrif Hamad – the Zanzibar presidential candidate for the 
opposition – as the winner of the Isles’ presidency, and another claiming that Zanzibar 



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

38

was on the verge of bloodshed.

The tabloid ban was slapped on both the printed version using the Newspaper Act of 
1976 and the online version using the Electronic and Postal Communications Act of 2010. 

With the Zanzibar election poised for rerun, the government move scared media outlets, 
as the decision to deregister a newspaper threatened editorial independence.

The decision was not well received by media practitioners and stakeholders who viewed 
it as a continuation of official machinations to muzzle the press. The position of media 
stakeholders is that the government move to close or deregister publications is unacceptable 
as it denies people the right to access information which is fundamental and a basic 
constitutional and human right.

4.2.2 Hits FM torched
In Zanzibar, masked arsonists torched the studios of Hits FM on December 3, 2015 after 
overpowering security guards and staff on duty. Although the incident was reported to 
the police, no arrests had been made by the time the Project wound up.

There have been reported incidents of violent attacks on citizens by masked people, 
notoriously known as “zombies” in Zanzibar. The opposition has pointed out that those 
attacked are known opposition members or sympathizers. It does not help matters that the 
police have not been able to make any arrests and have at times refused to acknowledge 
the incidents.

While there was no clear proof that the criminal act against Hits FM was election related, 
the incident was enough to force the station to reassess their coverage of election news. 
The station manager, Hafidh Kassim was quoted in the press admitting that they are now 
more “cautious” with the news they air, and that they have discontinued live broadcasts 
with political element. “We now record first so that we have ample time to edit”, he said. 
The Council sees all this as adding up to self-censorship.

4.2.3 Swahiba FM suspended
On October 26, 2015 the Executive Secretary of the Zanzibar Broadcasting Commission, 
Chande Omar Omar issued a letter of a three month suspension to the management 
of Swahiba FM. The ostensible reason was that the station had announced Zanzibar 
presidential results contrary to the law which empowered only the ZEC to announce 
such results.

The truth of the matter is that the station had had the audacity to cover live CUF presidential 
candidate Seif Sharrif Hamad’s press conference. During the conference, Hamaad, who 
was also First Vice President, proclaimed himself winner in the presidential race.

Although Swahiba FM was punished for covering the event, no step was taken against 
the Vice President himself, and Mainland based media as well as international media 
proceeded to print and broadcast Hamad’s proclamation of victory. Two days later, without 
countering Hamad’s claims, the ZEC chairman annulled the elections.

4.2.4 Media magnate Reginald Mengi harassed
After CCM’s Magufuli was declared winner in the Union presidential race, what followed 
was for the NEC chairman to present him with the winner’s certificate. The event took 
place at Diamond Jubilee hall in Dar es Salaam on October 30, 2015. Mr. Reginald Mengi, 
a prominent businessman who owns a host of TV channels and newspapers, and is also 
the chairman of the Media Owners Association of Tanzania (MOAT), was also invited, 
and he attended.



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

39

However, after the event Mr. Mengi was confronted by CCM zealots who heckled and 
booed him alongside reporters from ITV, a station he owned. The CCM supporters were 
apparently unhappy with the way the station had covered the election, accusing him and 
the station of hypocrisy and favouring the opposition.

As the situation got worse, Mengi was whisked away in one of CCM leaders’ car.

4.3 Journalists under attack
The fact that more than half of press freedom violations in 2015 were election related was 
also noted in the Project publications. Journalists were harassed and assaulted in various 
places – during registration of voters up to the voting day October 25, 2015. The violations 
were committed by officers of law enforcement organs as well as mobs of supporters of 
political parties – mainly CCM and Ukawa zealots.

4.3.1 Mayhem in Zanzibar 
Several journalists were roughed-up or beaten during the period leading to the elections. 
Those on record include Zanzibari freelance journalist, Omar Ali who was beaten by 
unknown assailants in June during the registration of voters in Zanzibar. 

Coconut radio station was raided by a group of people who had their faces hidden 
in masks who were looking for journalist Ali Ahmed Abdurahman. The reporter had 
prepared a special programme on voters’ registration. The raiders however could not 
identify Ali who was present and he managed to escape.

Correspondent Salma Said of Deutshe Welle and Mwananchi newspaper received a number 
of phone threats, intimidating her and warning her to stop “writing about the government” 
or else. The threats were reported in the Project newsletters and local media. She reported 
being tailed on several occasions as she drove to work or home, and even receiving death 
threats through text messages.

Her reports on Deutshe Welle about the “zombies” were dismissed by police commander 

Media owner Reginald Mengi (inset) being whisked away in the official car of the Minister for Foreign Affairs after 
he was harrased by some CCM zealots.



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

40

Salum Msangi, who said he had no knowledge of such people. The police commander went 
further and threatened to take action against doctors who attended to people claiming 
to have been assaulted by “zombies”. He said some of these people could be criminals 
who were injured as they attempted to carry out criminal acts. He said doctors should 
not attend to such patients unless they came with a police report.

4.3.2 Violations against Mainland reporters
 A journalist with Uhuru newspaper, Christopher Lissa was beaten up by people alleged 
to be Chadema sympathisers while covering a demonstration of purported Chadema 
members opposed to the nomination of Edward Lowassa as the party’s presidential 
aspirant.

Reporter Masoud Maulid working for Kyela FM was arrested by police. He was one of 
the people demanding the announcement of election results. Maulid claimed that though 
he had left the place, the police caught up with him at his friend’s house and beat him up. 
He was arrested and charged.

The press reported that three journalists were mobbed by a group of up to 40 people when 
covering election related disputes in Ruanda village in Ruvuma. The mob was opposing 
CCM preferential voting procedures.

The journalists involved in scuffle were Cassian Nyandindi of Business Times newspaper, 
Aden Mbele and Pastory Mfaume of Jogoo FM of Songea.  

Other reporters who reported violations against them were Felix Mwakyembe of Raia 
Mwema, Brandy Nelson  and Ipyana Samson of Mwananchi  who were denied access to 
information when Kyela Commanding Officer of Police, Jingi Lissu  confiscated their 
phones and cameras during a fracas at a polling station.

In Moshi town two reporters, Luinda Kidemi and Oska Uroki  of Moshi  FM were assaulted 
by  guards of a Parliamentary aspirant of Moshi urban constituency.



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

41

Chapter Five: Achievements, 
Challenges and Recommendations

5.1 Achievements 
The Project enabled editors and reporters to get prompt feedback on their work. The 
evidence based feedback was important as it enabled them to critically look at their work 
and make necessary improvements. The reports were also read by some media owners and 
feedback we got was that the reports helped media owners to engage with editors, or vice 
versa, at a more objective and professional level. Civil society organizations, independent 
observers and interested foreign missions also had an opportunity of following up media 
performance during the critical period.

The following achievements were noted:

a)	 Some media outlets improved on their sourcing, moving from predominantly 
single source reporting to multiple sources. There are others who improved 
on the aspect of multiplicity of perspectives, as some senior editors quoted 
elsewhere in this report testified.

b)	 Media houses used the reports for internal capacity building. Mwananchi 
Communication Ltd, a major media house in the country, made the reports a 
crucial reference document for election reportage strategy in their newsroom. 
Its papers also used the reports as a source of news and published stories from 
the findings of the reports. The same applied to Nipashe newspaper published 
by another major media house, The Guardian Ltd. 

c)	 Newspapers improved in terms of objective reporting. A good example is 
Nipashe newspaper which improved on its coverage in terms of impartiality 
where the initial trend of being overly pro-opposition was mitigated as time 
went by and they started producing more balanced and objective election 
news reports. While there could have been other factors that contributed to this 
positive change, the fact that the monitoring reports were used as news sources 
would suggest that they were taken seriously by reporters’ and editors’ and 
had an impact on their performance. The Executive Editor is quoted elsewhere 
in this report saying the monitoring reports were used as “working tools” by 
the group’s newspapers.



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

42

d)	 Many media outlets increasingly improved on the aspect of providing equitable 
space and airtime for the competing political parties, including the smaller 
parties. There were clear efforts in this direction by media outlets like ITV, 
Radio One, The Citizen, Mwananchi, Mtanzania, and Zenji FM.

e)	 The usefulness of the Project was also underlined by the fact that some media 
outlets that were left out of the sample kept asking to be included because they 
saw this as a unique chance of having their work assessed by an independent 
agent and getting objective feedback. Notable examples are the investigative 
weekly Jamhuri newspaper, as well as Azam TV which were eventually 
included in the sample.

f)	 Feedback from stakeholders indicated that they found the reports very useful 
and that they could be used as a secondary source of information in the 
academia. For instance, the then Associate Dean of the School of Journalism 
and Mass Communication at the University of Dar es Salaam, Dr Ayub Rioba 
used the monitoring reports in his presentation during the 7th Convocation 
Symposium of the University of Dar es Salaam held on January 22, 2016. In 
his presentation, Dr Rioba praised the Council for the periodic monitoring 
reports.

g)	 Independent assessment by media professionals also indicated appreciation 
for the work of the Project. For example, panellists in the morning Star TV 
Tuongee Asubuhi programme aired on February 27, 2016 and hosted at both 
their Mwanza and Dar es Salaam studios were unanimous in their praise of 
the work of the Project, particularly the periodic reports.

h)	 Internally within the Council, the training that went with the project further 
built the capacity of the media monitors. They acquired new skills and the 
intensive monitoring exercise and daily report writing gave them the necessary 
experience and confidence to handle such big assignments in future. 

He holds similar views to those of other editors 
on the monitoring reports produced by MCT, 
crediting them as very useful contributions 
during the elections and for the future as well.

However, he distinctly points out his concern 
that monitors could not separate views 
expressed in opinion articles and the position 
of the newspaper. “Due to this sometimes the 
paper was reflected in the monitoring reports 
as biased. It was not a proper observation as 
opinion remains as views of the author of the 
article and not necessarily reflecting the position 
of the paper”, says Meena.

Neville Meena – Editor, Tanzania Daima



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

43

5.2 Challenges
While the Project registered notable achievements, there were several challenges during 
its implementation.

a.	 The Project had been planned to start in August 2015 but could not take off 
on time because of logistical challenges following late disbursement of funds. 
The Project started in September 2015 and this also led to late training of 
monitors. There was no time, for example, for designing electronic monitoring 
prototypes and joint implementation of dry runs to attain compatibility with 
the Push Observer portal. The dry runs would have ensured that by the time 
the Project took off, both Push Observer experts and MCT monitor-cum-
analysts were on the same page regarding the variables. This would have 
made the entire work a whole lot easier and more efficient.

b.	 Sporadically, opening the portal from the Push Observer platform took a long 
time due to slow internet connectivity. Video and audio data requires fast 
connectivity and this was a challenge leading to monitors struggling to meet 
deadlines.

c.	 Soon after the monitoring began, hacks and computer savvy political 
party operatives started designing and producing fake newspapers and 
disseminating them electronically. The fakes, complete with mastheads, carried 
very damaging stories on opposition candidates. While the mandate of the 
project was to monitor the genuine newspapers, this posed a dilemma because 
these fakes were posted on hacked websites, distributed online and read by a 
lot of unsuspecting Tanzanians. The question was, how should the Project deal 
with “newspapers” which were not the genuine newspapers? At the end, the 
Project decided to expose the fakes through its newsletters, Election Monitor 
and Darubini ya Uchaguzi.

5.3 Recommendations
The following recommendations are made from the experience of monitoring the 2015 
General Election which, as earlier stated, was the most competitive since the return to 
multi-party political arrangement in Tanzania.

a)	 Preliminary stakeholders’ engagement
Since elections media monitoring is a huge multi-stakeholder activity, the 
building of rapport is an important Project’s preparatory work. 

Knowing beforehand the ideas and expectations of key election players about 
media conduct would shape monitoring activity planning and organisation and 
the design of tools for content capture and eventual analysis. It is recommended 
that in future, sufficient time-lag between Project’s preparations and the 
launching of election campaigns is provided for, so that the thinking of other 
stakeholders is also taken into account in the Project’s operational framework. 
To achieve this, Project’s documentation and funding disbursement will have 
to be realized way ahead of election campaigns.

b)	 Monitoring the nomination process
2015 experience has shown that the internal party nomination process is very 
important and can have considerable impact on the conduct and results of the 
elections. It would be prudent to see how media captured and reported this 



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

44

stage of the democratic process. In 2015, for example, there is no doubt that 
the CCM presidential candidate nomination process had an impact on the 
elections, particularly with the axing of front runner Edward Lowassa who 
then crossed to the opposition.

c)	 Comprehensive training
As every general election comes with its distinctive features and challenges, 
so does media coverage and monitoring of those elections. Since media 
monitoring activity is time-sensitive, it has to be managed in an efficient and 
effective manner.

This will only happen when all actors involved in Project implementation are 
equipped, in time, with the relevant skills and competencies for delivering 
the Project’s outcomes.

In this regard, comprehensive training component is necessary, even as it 
brings the Project’s external service providers into the learning theatre so as 
to deliver as one. For instance, this Project hired the services of Push Observer, 
a media intelligence company to capture content and deliver it online.

Although Push Observer has the necessary technical capacity, it lacked the 
basic insights regarding elections media coverage, content labelling like 
campaign advertising and crowd sourcing.

In addition, Project staff and external service providers have to jointly master 
the practical understanding of the Project’s implementation through dry runs 
as testing processes where the effects of a possible failure are deliberately 
mitigated. Again, this goal can be achieved if the Project’s design and funding 
disbursement are realized, say, a month before commencement of actual 
monitoring activity.

d)	 Monitoring feedback encounters
Despite the use of newsletters and online platforms for sharing with 
stakeholders the periodic monitoring results, scheduled feedback encounters 
with some key players seems important as well. Future Project’s design should 
consider hosting joint periodic debates and consultations guided by the 
monitoring results with important stakeholders such as editors, media owners, 
journalists’ professional associations, government regulatory authorities, 
election management bodies, police force, political parties, and the Registrar 
of Political Parties.

The outcome of such encounters would oil and fuel the monitoring process 
for immediate impact and better final results.



2
0

1
5

 E
le

c
ti

o
n

s
 M

e
d

ia
 M

o
n

it
o

ri
n

g
 R

e
p

o
rt

45

Publised by Media Council of Tanzania (MCT)
P.O.Box 10160, Dar es Salaam, Tanzania
Tel: +255 22 2775728/2771947 
Mob: +255-784314880 Fax +255 22 2700370
E-mail: medial@mct.or.tz Wbsite: www.mct.or.tz

Media plays a critical role in the proper functioning of a democracy.  Its watchdog 
function during election times is manifested by its scrutiny and discussion 
of the competence, successes and failures of candidates, governments, party 

policies and manifestos, the efficiency of   electoral management bodies and  equally 
important, by the post election follow-up coverage. The media can inform the public on 
how effectively they have performed during elections and help them to hold to account 
those elected to positions of power. 

Hence, the media are essential to democracy, and a free, fair and credible electoral 
process is impossible in modern times without the media. Indeed a free, fair and credible 
election without a free media would be a contradiction in terms.

The Media Council of Tanzania (MCT) undertook the 2015 Elections Media Monitoring 
Project from September 2015 to February 2016. 

The aim of the Project was to conduct continuous monitoring of a sample of media 
outlets representative of the national media and bring out a fair picture of how media 
covered the elections. 

Ethical conduct and professionalism in terms of multiple sourcing, treatment of hate 
speech, presentation of diversity of perspectives, balance, truth and fairness as well 
as impartiality were monitored. Special emphasis was placed on coverage of women 
as voters and candidates in the 2015 General Election as well as media treatment of 
development issues highlighted by parties and their candidates.

Thirteen daily newspapers were sampled, together with 16 weeklies, including 
weekend editions. These included the only daily published in Zanzibar. Eight local 
radio stations and seven local TV stations were monitored, including the Zanzibar state 
broadcaster. The media outlets were selected for their reach, but also consideration for 
Zanzibar coverage.

Fifteen periodical reports were published during the monitoring period, together with 
six issues of the English newsletter Election Monitor and its Kiswahili sister Darubini 
ya Uchaguzi. This report, written in a reader friendly style, sums up what was observed 
by MCT monitors and analysts.

Watching the Watchdog

ISBN 978-9987-710-60-7

Printed by Ecoprint Limited. Email:- ecoprinttz@yahoo.com

With generous support from


